Emotieve therapie                                                     

 

Middels de cognitieve gedragstherapie is er veel winst te behalen. In een aantal gevallen merken

mensen echter dat ze dingen wel begrijpen ('ik weet wel dat ik niet zo boos moet reageren, want

ik weet dat het me juist niet helpt, maar het lukt me niet om kalm te blijven') In dit geval speelt

een onderliggende emotie mee (boosheid bijvoorbeeld) welke getriggert wordt door een situatie

in het nu, maar die een oude (vastzittende) emotie omhoog haalt. Zodra er sprake is van een

geactiveerde emotie, dan gaat die vóór het denken (en realiseren we ons achteraf weer dat we

het anders hadden moeten doen, maar de schade is dan al weer aangericht)

Deze situatie houdt in dat je dan last hebt van ongewenst gedrag (vermijden, dichtklappen,

aanpassen, boos reageren enz.) Het lukt je echter niet om het te veranderen. Dan wordt het tijd

voor de emotieve therapie. Hier gaan we aan de slag met het weghalen van deze diepliggende

(negatieve) emoties, die ons leven negatief beïnvloeden. Via de situaties in het heden sporen we

in een gesprek de 'ladingen' op. De lading bestaat uit een negatieve emotie (angst, verdriet of boosheid) welke gekoppeld zit aan een negatieve overtuiging, voelbaar is in het lichaam en welke uiteindelijk het gedrag of klacht in stand houdt.

Het weghalen van de negatieve emotie en de daaraan gekoppelde negatieve overtuiging zorgt voor het verdwijnen van het ongewenste gedrag. Het resultaat is dat je je vrijer voelt, dat je zijn mag wie je bent en dat dat oké is. Hiermee verdwijnt de veroorzaker van het ongewenste gedrag en/of de veroorzaker van je lichamelijke klachten.

Let wel, zoals bij alle therapieën wordt er actieve deelname van de cliënt verwacht.

EMDR

Naast de Emotieve therapie maak ik gebruik van de methode EMDR. Een methode die zich bewezen heeft en eveneens door psychologen veelvuldig in de praktijk ingezet wordt.

 2020 - Oefentherapie Doetinchem-Varsseveld