Search
  • Eveline Smeeten

Strekken van de rug

Ik leer mijn cliënten de rug op een goede manier te strekken door gebruik te maken van de kleermakerszit.

In deze houding zet je automatisch je bekken vast door de positie van benen. Dat is nodig om te voorkomen dat er vanuit de onderrug gestrekt wordt. De strekking zal in de meeste gevallen vanuit het middengedeelte van de rug gehaald moeten worden.




Terwijl je zit in de kleermakerszit plaats je de handen aan de buitenzijde van de knie. Vervolgens trek je met behulp van je armen de rug naar voren. Tegelijkertijd zal de kruin omhoog bewegen. Als je het goed hebt gedaan voel je de spierspanning in je rug, net onder je schouderbladen. Je mag het niet in de onderrug voelen. Je schouders mogen niet opgetrokken zijn en niet bij elkaar getrokken.


Vervolgens is het de kunst om de armen te ontspannen, eventueel de knieën loslaten, waarbij de rug natuurlijk gestrekt moet blijven.

Dit een paar seconden vasthouden en vervolgens weer helemaal ontspannen. De rug mag weer inzakken.

Het geheel een paar keer herhalen en op den duur natuurlijk de tijd, waarbij je de rugspier gebruikt zonder de armen, uitbreiden.

Handig kan zijn om dit te doen tijdens een moment van

tv-kijken.

7 views0 comments

Recent Posts

See All